Rząd przyjął tzw. tarczę 4.0, czyli kolejny pakiet rozwiązań antykryzysowych w celu zapobiegania negatywnym skutkom oddziaływania Covid-19. Zgodnie z komunikatem Ministerstwa Rozwoju głównym celem tzw. tarczy 4.0 jest obrona polskich przedsiębiorstw, miejsc pracy i konsumentów.

Tarcza 4.0 zawiera m.in. następujące rozwiązania antykryzysowe:

  • czasowe przepisy antyprzejęciowe dla ochrony polskich firm przed wykupem przez inwestorów spoza UE i nowe reguły kontroli przejęć spółek,  mające obowiązywać przez dwa lata. Transakcje nabywania znacznej liczby udziałów w pewnych spółkach według założeń tarczy 4.0 mają podlegać kontroli Prezesa UOKiK. Regulacja ta dotyczy branż kluczowych dla zachowania bezpieczeństwa, porządku i zdrowia publicznego.
  • wakacje kredytowe dla osób, które straciły pracę lub inne główne źródło dochodu. Przyznana możliwość do zawieszenia na okres 3 miesięcy spłaty kredytu bez naliczania odsetek i innych opłat.
  • doprecyzowanie zasad wykonywania pracy zdalnej w celu zapobiegania nadużyciom i zapewnienia równego traktowania pracowników.
  • wprowadzenie możliwości udzielenia przez pracodawcę pracownikowi w terminie przez siebie wskazanym, bez uzyskania zgody pracownika i z pominięciem planu urlopów, urlopu wypoczynkowego niewykorzystanego przez pracownika w poprzednich latach kalendarzowych.
  • umożliwienie wypowiadania umów o zakazie konkurencji w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii. Dzięki temu rozwiązaniu pracodawcy, zleceniodawcy, zamawiający zyskają uprawnienie do jednostronnego wypowiadania umów o zakazie konkurencji obowiązujących po ustaniu danego stosunku prawnego, co w konsekwencji spowoduje brak konieczności zapłaty odszkodowania za powstrzymywanie się od działań konkurencyjnych.
  • ograniczenie do kwoty 10-krotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę (które obecnie wynosi brutto PLN 2.600) odpraw i odszkodowań w przypadku ustania stosunku pracy, rozwiązania umowy agencyjnej, umowy zlecenia czy innej umowy o świadczenie usług.
  • wprowadzenie możliwości zawieszenia niektórych obowiązków dotyczących zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub innych funduszy, które mają charakter socjalny, w porozumieniu z organizacjami związkowymi w przypadku wystąpienia u pracodawcy określonego spadku obrotów gospodarczych lub istotnego wzrostu obciążeń funduszu wynagrodzeń.
  • wprowadzenie możliwości  niestosowania w czasie epidemii – w przypadku wystąpienia u pracodawcy określonego spadku obrotów gospodarczych lub istotnego wzrostu obciążenia funduszu wynagrodzeń – postanowień układów zbiorowych pracy lub regulaminów wynagradzania ustalających wyższą niż wymagana ustawowo wysokość odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych oraz inne świadczenia o charakterze socjalno-bytowym.
  • ułatwienie korzystania ze wsparcia na utrzymanie miejsc pracy poprzez wprowadzenie możliwości otrzymania wsparcia z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych przez te podmioty, które pomimo spadku obrotów gospodarczych w wyniku działania Covid-19 nie zdecydowały się na objęcie pracowników postojem albo obniżonym wymiarem czasu pracy (co dotychczas było konieczne, aby otrzymać to wsparcie).
  • umożliwienie przedsiębiorcom dotkniętym działaniem Covid-19 zaciągania kredytów o obniżonym oprocentowaniu, dzięki dopłatom z budżetu państwa.
  • wsparcie budżetów samorządów.
  • ułatwienia dotyczące przetargów.
  • ułatwienia podatkowe.

Powyższe rozwiązania zwane tarczą 4.0 mają wkrótce trafić pod obrady Sejmu.

Przygotowała: radca prawny Dorota Dąbrowska-Kobus, ddk@pnplaw.pl

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

  • Peter Nielsen & Partners Law Office sp. k.
  • Adres:
    Al. Jana Pawła II 27
    00-867 Warszawa, Polska
  • Tel.: +48 22 59 29 000
  • e-mail: office@pnplaw.pl
  • Kariera:  office@pnplaw.pl

WSPÓŁPRACUJEMY Z: